Cesta tam i zpět
Pro nestandardní počet účastníků (přes 60) musel INTERTRANS zajistit nestanndardní
autobus - patrový, čtyřnápravový superautobus NEOPLAN brněnského dopravce
COUFALÍK. Díky tomu, že autobus měl ještě větší kapacitu, byl dostatek místa jak
na sezení, tak i pro přebytečná zavazadla, která se už nevešla do zavazadlových
prostor. Na vlastní jízdě překvapilo nezvyklé ticho dané větší vzdáleností mezi
motorem a prostorem pro cestující. Nevšední zážitky přožívali cestující na
předních horních sedadlech, zejména při projíždění vlásenkových alpských
silniček, kdy se celá příď autobusu vznášela nad propastí. Přestože se po cestě
objevila na autobusu porucha, která si vyžádala zdržení, byla cesta, také díky
originálnímu programu, velice příjemná.Ubytování
Před naším příjezdem jsme dostali informaci, že jsou nějaké
problémy s ubytováním - francouzský ubytovatel stačil námi rezervovaná místa
obsadit vícekrát. Do doby našeho příjezdu se tento problém vyřešil - nevíme však
co jsme měli původně dostat. Většina účastníků byla ubytována v centrální
budově v různých rezidencích, někteří byli ubytováni v samotných rezidencích
mimo centrál.
Naše rodina plus australský student Andrew jsme byli ubytováni v cenrální budově v
rezidenci Val Gardena II, která se nacházela ve spodní, krajní části. Bylo to sice
mimo centrum dění, ale na druhé straně 100 m nad stanicí lanovky, takže jsme
nemuseli udělat krok pěšky.
Úroveň jednotlivých apartmánů byla podle vyjádření účastníků různá, ale
nikdo si, zejména po týdnu pobytu příliš nestěžoval. Tentokrát nám nejvíce
chyběl balkón, ale ten měl stejně málokdo.
Srovnání
S ohledem na dosavadní zkušenosti mohu srovnávat s pobyty v Risoulu
(1998) a ve Falcade
(Dolomity 1999).
V Risoulu, který leží asi 30 km od Puy Saint Vincent, jsme byly v úplně stejnou dobu,
pouze o dva dny více. V Risoulu podle číselných údajů bylo méně sněhu (90 cm ve
2700 m), ale vzhledem k tomu, že v předešlých dnech byly podstatně nižší teploty,
byla pokrývka nad 1800 m souvislá. Všechny sjezdovky byly denně upravovány a kvalita
se měnila jen díky opotřebování od lyžování. Náročnost sjezdovek v areálech
Risoul - Vars je také vyšší, ale je zde nezbytná nutnost složitě a dlouho cestovat
mezi jednotlivými areály. Jestliže má Risoul lepší lyžařské podmínky, má Puy
Saint Vincent nepochybně atraktivnější výhledy na okolní hory.
V Dolomitech Tre Valli) jsme byli koncem ledna 1999 a ubytování leželo ve výšce
skoro 2000 m. V uvedenou dobu však bylo poměrně málo sněhu a velmi nízké teploty.
Některé sjezdovky a vleky byly pro nízkou pokrývku mimo provoz a často byl
přerušován provoz pro silný vítr. Náročnost sjezdovek je srovnatelná s Puy Saint
Vincent, úroveň údržby však byla opět lepší. I zde bylo nutno absolvovat
"sjezdařskou turistiku" mezi jednotlivými areály, komplikovanou občasnými
uzavírkami sjezdovek a vleků. Okolí je sice srovnatelné s Puy Saint Vincent, ale
těžko srovnávat, Dolomity jsou Dolomity. |
Počasí a sníh
Podle informací před odjezdem bylo ve středisku slunečno, teplo a dost sněhu. Velmi
potěšila informace z 1.3., která oznamovala zvýšení sněhové pokrývky a více jak
půl metru sněhu, což slibovalo dobré lyžařské podmínky.
Skutečnost odpovídala těmto informacím. Celý týden bylo slunečno, teplo a
číselně příznivá sněhová pokrývka (v 1600 m - 60 cm, ve 2700 m - 130 cm).
Sněhu bylo opravdu dost, ale bohužel pokrývka nebyla rovnoměrná což ve zprávách
neuvádějí. Některé svahy byly značně poznamenány trvalým slunečním svitem a
proto sjezdovky na těchto místech nebyly ani upravovány.
Jediný den, kdy se objevila zvýšená oblačnost bylo úterý ráno, kdy jsme se s Danem
vypravili před šestou ráno pořídit fotografie východu slunce. Dopoledne se zase
úplně vyjasnilo.Sjezdovky a vleky
V katalogu INTERTRANSU je uvedena poznámka, že plánek sjezdovek je
nepřesný a že místy neodpovídá skutečnosti. Tato informace byla na místě,
zejména v závěru sezóny. Sjezdovky v nižší partii areálu (mezi 1600 a 2000 m,
které vedou převážně lesem, jsou dobře značené a odpovídají plánku. Větší
zmatek je v hormí partii, zejména na úpatí La Pendine ve výšce 2200 - 2700 m. V
této partii byla v dané době udržována pouze jedna sjezdovka a ostatní byly ponechány
působení přírody a odvážných lyžařů, kteří se nebály prudkých boulovaných
svahů. Podle mapky zde měly vézt regulérní sjezdovky, ale ve skutečnosti nebyly
téměř označené. Možnosti lyžování ve volném terénu byly v této době už
problematické - na svazích ležela sice dostatečná pokrývka, ale většinou pokrytá
rozbrázděnou krustou.
Doporučit v této době konkrétní sjezdovky je problematické - La Pendine (z 2700 m)
měla zajímavé partie, ale prudká část byla odpoledne plná návějí měkkého
sněhu a bezradných méně zdatných lyžařů, spodní část je už dost nudná.
Krátká, ale celý den kvalitní je sjezdovka Bartavelles. Dlouhá a dopoledne ještě
kvalitní je sjezdovka Draile, zajímavé bylo využívání její části kolem vleku La
Draile. Velice zajímavá je sjezdovka Bois des Coqs uplně v pravé části areálu.
Bohužel se mi ji podařilo sjet jen jednou - byly tam už vydřené partie a pro další
dny ji úplně zavřeli.
Úroveň údržby tratí odpovídala dané době a horšícím se sněhovým podmínkám.
S ohledem na nízkou frekvenci lyžařů byly udržovány jen hlavní sjezdovky, které
kapacině bohatě stačily. Černé nebyly celou sezónu otevřeny vůbec.
Ze 16 lanovek a vleků bylo v provozu celou dobu 15. Větší fronty se tvořily jen v
omezenou dobu u některých nástupních lanovek, a to maximálně do 10 minut, většinou
však nebylo třeba nikde dlouho čekat. |